Fakty, opinie i bliźniaki
Pomysł na lekcję:
Kiedy dziecko zaczyna poruszać się w świecie mediów, najwyższa pora rozstać się z dziecinnymi określeniami “to jest fajne” albo “to jest głupie”. Młody człowiek powinien wiedzieć, jak może wyrażać własną opinię. W takcie zajęć uczniowie dowiedzą się, czym się różni opinia od faktu i w jaki sposób kulturalnie przedstawić własne zdanie.
Zadania:
- Wysłuchanie fragmentu audiobooka “Przygody Tomka Sawyera”.
- Wyrażam swoją opinię.
- Fakty kontra opinie.
- Zabawa ruchowa “Skarby Tomka”.
- Moja opinia o znalezionych skarbach.
Relacja:
"Fakty-opinie"- wydawało mi się, że temat dość trudny nawet dla dorosłego człowieka. Ale moje megastyczne świetliki znowu zaskoczyły mnie swoją wiedzą. Może trudno było im zdefiniować, czym jest fakt, ale już rozpoznawanie ich w praktyce i podawanie przykładów - bezbłędne :) Dzieciaki wykazały się świetnym wyczuciem definicji opinii ("Opinia to jest to, co czuję, co myślę") i audiobooka ("To jest po prostu taka książka do słuchania"). Jak zwykle jeden z elementów zajęć spowodował mnóstwo radości i śmiechu. Tym razem było to poszukiwanie skarbów Tomka Sawyera. Podzieliłam dzieci na pary. Jedna z osób była poszukiwaczem, a druga strażnikiem skarbów. Skarby ukryłam w bibliotece, żeby wcześniej nie zostały zauważone. Poszukiwacz szukał skarbu i z każdym biegł do strażnika, który był w świetlicy, oddawał skarb i wracał szukać dalej. Kiedy dzieci odnalazły wszystkie skarby, podzieliliśmy się informacjami, co dana para zdobyła, co o nich sądzi i do jakich zabaw mogłaby ich użyć. Śmiechu nie było końca. Sama tak dobrze się bawiłam, że aż zapomniałam o robieniu zdjęć z poszukiwań. Podsumowując, dzieci potrafią bardzo dobrze rozróżnić fakt od opinii i dzielić się własnymi opiniami z innymi. Niezwykłe jest to, że w czasie zajęć z dziećmi sama nieustannie się uczę i dowiaduję czegoś nowego nie tylko w zakresie danego tematu, ale również o dzieciach i o samej sobie. A w nawiązaniu do tematu zajęć, WEDŁUG MNIE Mega Misja - Mega Sprawa :)